محمد حسین تقوایی : ؛كارگاه توانمندسازي محيط‌بانان منطقه حفاظت شده كالمند براي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي با شركت كليه محيط‌بانان اين منطقه و همچنين محيط‌بانان ساير زيستگاههاي يوزپلنگ در استان يزد در محل سرمحيط‌باني گوراب اين منطقه برگزار گرديد.
به گزارش  محيط زيست ، به منظور آشنايي محيط‌بانان منطقه حفاظت شده كالمند با يوزپلنگ آسيايي و تكنيك هاي مطالعاتي مربوطه، يك كارگاه آموزشي با شركت كليه محيط‌بانان اين منطقه و همچنين محيط‌بانان ساير زيستگاههاي يوزپلنگ در استان يزد در محل سرمحيط‌باني گوراب اين منطقه برگزار گرديد.
در اين كارگاه آموزشي، محيط‌بانان با ابعاد مختلف اكولوژي و بيولوژي يوزپلنگ آسيايي در زيستگاههاي مختلف آشنا شده و به صورت فعال در مباحث مطروحه شركت نمودند. همچنين تاريخچه و كاربرد دوربين‌‌هاي تله‌اي براي آنها تشريح شده و تعدادي دوربين نيز براي كارگزاري در بخشهاي مختلف منطقه از سوي پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي در اختيار آنها قرار داده شد.
اين كارگاه با همكاري نزديك پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي و اداره كل حفاظت محيط زيست يزد برگزار شد.
لازم به ذكر است كه استان يزد در حال حاضر داراي چندين زيستگاه يوزپلنگ آسيايي در كشور مي‌باشد و منطقه حفاظت شده كالمند نيز به تازگي به مجموعه سايتهاي اصلي يوزپلنگ در اين استان پيوسته است.

درمورد یوزپلنگ آسیایی (یوز پلنگ بافقی) بیشتر بدانیم
یوزپلنگ آسیایی دست و پاهاي بلند، بدنى باريك و كشيده، سينه فراخ و شكم بالاي او شبيه تازي است ولي بر خلاف سگ سانان سر كوچك و گرد، پوزه اي كوتاه و گوش هايي كوچك و گرد دارد. به طور كلي مي توان آن را به" سگي با كله گربه" تشبيه نمود.
رنگ پشت زردكمرنگ تا زرد متمايل به قرمز و زير بدن سفيد است. خالهايى گرد، سياه و توپر و موهايى زبر و نسبتا كوتاه دارد. در بالغين خال هاي روي دم تدريجا در نيمه انتهايي به حلقه هايي بدل مي شود كه سياه رنگ اند و آخرين حلقه پهن تر است.
سر يوزپلنگ كوچك و گرد است و چشمانش در بالاى كاسه سر قرار دارد. خط سياه شكيلي معروف به خط اشكي از گوشه چشمان يوزپلنگ تا اطراف بينى و دهانش امتداد دارد كه احتمالا چشمان او را از آفتاب مصون مي دارد و در شكار به او كمك مي كند. جانور بالغ ناخن‌هايى كند و نيمه تورفته دارد كه برخلاف ساير گربه سانان جمع نمي شوند.( هرچند بچه ها تا 6 ماهگي قادرند ناخن ها را جمع كنند.)

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا